Alustatalous ja globaalit markkinapaikat muokkaavat nyt voimakkaasti kaupan alaa

23.08.2018

Lähes kolmivuotinen Business Finlandin tukema hanke saatiin päätökseen elokuun lopussa.

GlobaMa-hankkeen päätösseminaari järjestettiin 21.8.2018 Aalto-yliopiston kauppakorkeakoululla. Professori Kyoichi Kijima alusti alustatalouden ja markkinapaikkojen tulevaisuudesta.

GlobaMa-tutkimushankkeen tehtävänä oli tuottaa uutta käytännönläheistä tietoa ja osaamista globaalien markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Hanke pureutui markkinapaikkojen ja ekosysteemien toimintaan ja kriittisiin menestystekijöihin hyvin kokonaisvaltaisesti ja käytännön kannalta keskeisiin kysymyksiin keskittyen.

Hankkeen keskeisenä päämääränä oli tunnistaa markkinapaikkoihin liittyviä kaupallisia mahdollisuuksia niin paikallisesti Suomessa kuin kansainvälisesti eri markkina-alueilla. Toisena tavoitteena oli löytää käytännön tason ratkaisuja ja toimintamalleja, joiden avulla suomalaiset kaupan toimijat voisivat kehittää ja hyödyntää näitä markkinapaikkoja omassa liiketoiminnassaan.

Tutkimushanke toteutettiin analysoimalla menestyviä ja voimakkaasti kasvaneita globaaleja markkinapaikkoja. Näihin johtaviin markkinapaikkoihin syvällisesti perehtymällä pyrittiin tunnistamaan alan parhaita käytäntöjä ja innovatiivisia ratkaisuja markkinapaikkojen kehittämiseksi ja johtamiseksi. Hankkeen käytännön toteutuksesta vastasivat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professorit ja tutkijat yhteistyössä kansainvälisten asiantuntijoiden kanssa.

Hankkeen aikana syntyneitä havaintoja ja johtopäätöksiä on kuvattu eComGrowth-hankkeen sivuilla julkaistussa artikkelissa: https://ecomgrowth.fi/globaalit-markkinapaikat-muokkaavat-nyt-voimakkaasti-kaupan-alaa/

Lisäksi hankkeen tiimoilta julkaistiin Springerin kustantama kokoomateos:
Smedlund, A., Lindblom, A. & Mitronen, L. (eds.) (2018) Collaborative Value Co-creation in the Platform Economy, Translational Systems Sciences, Springer.

Kyseinen kokoomateos käsittelee laajasti alustataloutta eri näkökulmista ja tarjoaa uutta ajankohtaista tietoa niin tutkijoille kuin käytännön liikkeenjohtajille.

Professori Arto Lindblom
arto.lindblom@aalto.fi