Muotoiluoppimista kehittämässä

25.09.2017

Aallon kuvataidekasvatus ja Suomen muotoilukasvatusseura ry, SuoMu, tekevät entistä enemmän yhteistyötä

SuoMu vastasi Habitaren Habi Kids Design School –nimisen luovan oppimisen tapahtuman järjestämisestä. 13.9. pidetty tapahtuma noudatteli muotoiluoppimisen metodeja ja piti sisällään protoilu-, keksimis- ja suunnittelutyöpajoja ja leikkilaboratorioita. Osana tapahtumaa järjestettiin myös muotoiluoppimisen Battle, missä alan asiantuntijat kävivät innokasta keskustelua muotoilukasvatuksen teemoista ja mahdollisuuksista, haasteista ja suhteesta koulumaailman tarpeisiin. Battlen juonsi Mari Savion SuoMusta. Aalto-yliopiston asiantuntijana keskustelussa mukana oli kuvataidekasvattaja Mira Kallio-Tavin. Paikalla oli opettajia, oppilaita ja muuta messuyleisöä. Keskustelussa korostui lasten ja nuorten luontaisten oppimistapojen arvostaminen, ja pohdittiin kuinka koulu ja luova oppiminen voisivat kohdata entistä paremmin.

Aallon ja SuoMun yhteistyö muotoiluoppimisen tulevaisuuden kehittäjinä jatkuu yhteisen kurssin tiimoilta. Design Learning –niminen kurssi järjestetään tänä syksynä UWAS (University wide art studies) kurssina ja on siten tarjolla kaikille Aalto-yliopiston kuuden eri koulun opiskelijoille. Kurssilla tutustutaan muotoiluoppimisen eri osa-alueisiin, määritelmiin, prosesseihin ja metodeihin. Muotoiluprosessia opitaan hyödyntämään oppimisen työkaluna.

Lisätietoa:
Mira Kallio-Tavin (mira.kallio-tavin@aalto.fi)