Kuluttajatutkimuksen A. I. Virtanen -professuurin haltijaksi on nimitetty professori Henrikki Tikkanen

20.06.2017

Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen professuuri on nimetty Nobel-voittaja A. I. Virtasen mukaan.

Professori Henrikki Tikkanen on nimitetty Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitoksen A. I. Virtanen -professuurin hoitajaksi. Tikkanen on toiminut Kauppakorkeakoulun professorina vuodesta 2004 lähtien. Hänen tutkimusalueitaan ovat strateginen johtaminen ja markkinointi sekä suuryritysten ylimmän johdon dynamiikka.

"A I Virtanen oli suomalaisen tiedemaailman edelläkävijä ja varhainen nobelisti, jonka keksintöjen pohjalle muodostui merkittävää liiketoimintaa. Osaltani haluan olla edistämässä samankaltaista tutkimusyhteisön ja käytännön liike-elämän yhteistyötä”, Tikkanen sanoo. ”Yksi esimerkki tästä on tuore Tekesin rahoittama tutkimushankkeemme, jossa tutkitaan tekoälyn sovelluksia B2B-liiketoiminnan markkinoinnin tehostamisessa."

Pitkäaikaista yhteistyötä Valion kanssa

Aalto-yliopisto perusti A. I. Virtanen -professuurin vuonna 2015 huomioidakseen Valion tuen Kauppakorkeakoulun tieteellisen tutkimustyön edistämiseksi. Professuuri symboloi Valion ja Aalto-yliopiston pitkäaikaista yhteistyötä sekä jaettuja tavoitteita kuluttajatutkimuksen ja koulutuksen edistämiseksi. Valion tutkimuksen ja tuotekehityksen tieteeseen nojautuva tutkimusperinne pohjautuu A. I. Virtasen työhön.

”Markkinoinnin laitos on tehnyt pitkäjänteistä yhteistyötä Valion kanssa esimerkiksi kuluttajakäyttäytymiseen liittyvien tutkimusprojektien kohdalla sekä tosielämän case-opetuksessa”, Tikkanen kertoo. ”Aallon professorit ovat myös toimineet aktiivisesti asiantuntijoina Valion advisory boardeissa.”

Artturi Ilmari Virtanen (1895-1973) toimi professorina ensin Teknillisessä korkeakoulussa ja sittemmin Helsingin yliopistossa. Hän oli Nobelin kemianpalkinnon voittaja, akateemikko ja Suomen Akatemian ensimmäinen esimies. Lisäksi hän johti Valion tutkimustoimintaa puoli vuosisataa.

A. I. Virtasen elämäntyössä yhdistyivät tieteellinen menestys ja käytännön sovellukset sekä menestykselliset uudet tuotteet, joista kuuluisimpina on AIV-rehu.

Henrikki Tikkanen, professori
henrikki.tikkanen@aalto.fi