Markkinoinnin laitos Kaupan tutkimuspäivillä

07.02.2017

Kaupan tutkimuspäivät tuo vuosittain yhteen noin 130 kaupan alan tutkijaa ja ammattilaista ympäri Suomea

Olli Rusanen esitteli S-ryhmän strategista muutosta tarkastelevaa tutkimustaan

Markkinoinnin laitoksen Mikko Hännisen perehtyi tutkimuksessaan globaalien verkkokauppatoimijoiden, kuten Amazonin, Alibaba ja Rakutenin liiketoimintamalleja ja niiden luomia mahdollisuuksia sekä haasteita suomalaisille kaupan toimijoille.

Tutkimuksen keskiössä on huomio, että vaikka nämä markkinapaikat tarjoavat verrattain riskittömän ja edullisen pääsyn kansainvälisille markkinoille esim. Aasiassa, vain muutama suomalainen toimija löytyy esimerkiksi Alibaban alustoilta. Tutkimus liittyi käynnissä olevaan Tekes-projektiin GlobaMaan, jossa tutkitaan uusia globaaleja kaupan digitaalisia kanavia sekä palveluratkaisuja.

Markkinoinnin laitoksen Olli Rusanen esitteli SOK:n 1980- ja 1990-lukujen rakenneuudistukseen liittyvää tutkimusprojektia. Projektin pohjalta on jo laadittu kolme akateemista julkaisua.

Tutkimuksessa huomioidaan, että SOK oli konkurssikypsä vielä vuonna 1983, mutta muutamalla merkittävällä strategisella ratkaisulla se onnistui katkaisemaan tappiokierteen. 1980-luvun alussa tehdyt strategiset päätökset johtivat lopulta mm. bonusjärjestelmän lanseeraamiseen 1990-luvun alussa, joka on tänä päivänä S-Ryhmän tärkeimpiä kilpailuetuja. Esitelmä liittyi käynnissä olevaan Tekes-projektiin PUKU, jossa tutkitaan erityisesti kaupan alan kilpailua ja innovointikykyä.

Lisätietoja:

Mikko Hänninen
+358 50 349 4666
mikko.o.hanninen@aalto.fi

Olli Rusanen
+358 50 577 3131
olli.rusanen@aalto.fi