Kivijalkakaupat ja verkkokaupat taistelevat japanilaisten kuluttajien suosiosta

10.11.2016

Professorimme toimivat suomalaisjohtajien matkaoppaina Tokiossa.

Matkalle osallistunut ryhmä vierailulla Rakutenin pääkonttorissa lokakuussa 2016.

Keskon, Postin ja Unileverin johtajat vierailivat lokakuun loppupuolella Tokiossa tutustuen paikallisiin kaupan alan liiketoimintamalleihin ja konsepteihin. Matkalle osallistui myös Tekesin edustajia. Matkan järjestelyistä vastasivat Kauppakorkeakoulun professorit Arto Lindblom ja Lasse Mitronen.

"Japani on erittäin kiinnostava ja kiehtova kohde niin kaupan alan tutkijoille kuin kaupan parissa työskenteleville yritysjohtajille. Japani tarjoaa laajan kirjon erilaisia kaupan konsepteja ja toimintamalleja, jotka kehittyvät nyt huimaa vauhtia ja joita seuraamalla voi saada hyvän kuvan kaupan alan murroksesta ja lähitulevaisuuden kehityssuunnasta", professori Arto Lindblom kertoo.

Matkan aikana käydyissä keskusteluissa kävi hyvin ilmi, että kaupan ala on Japanissakin nyt monin tavoin muutosten kourissa ja kilpailu erilaisten liiketoimintamallien ja markkinapaikkojen välillä käy kiivaana. Yhtäältä japanilaisten kuluttajien suosiosta taistelevat perinteiset kivijalkakaupat ja toisaalta modernit verkkokaupat ja sähköiset palvelualustat. Erityisesti Rakutenin ja Amazonin tyyppiset markkinapaikat ovat nousseet nopeasti japanilaisten kuluttajien suosioon.

Ryhmä vieraili viikon aikana muun muassa Japanin suurimman verkkokauppayhtiön Rakutenin pääkonttorilla Futako-Tamagawassa ja tapasi perinteikkään Matsuya-tavaratalon ylintä johtoa. Ohjelmassa oli myös tutustuminen Hanedassa sijaitsevaan Yamato Transportin uuteen logistiikkakeskukseen. Lisäksi seurue tapasi Tokiossa asuvia suomalaisjohtajia ja kuuli heidän kokemuksiaan japanilaisesta yrityskulttuurista ja japanilaisista kaupankäyntitavoista.

Lisätietoja:
Professori, hankkeen vastuullinen johtaja Arto Lindblom
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
arto.lindblom@aalto.fi

Professor of Practice Lasse Mitronen
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
lasse.mitronen@aalto.fi

Matka oli osa Tekes-rahoitteista Globaalit markkinapaikat -projektia. Kyseisen projektin tavoitteena on lisätä ymmärrystä digitaalisten markkinapaikkojen ja niiden ympärille rakentuvien ekosysteemien rakenteesta, toimintalogiikasta ja johtamismenetelmistä. Projektin toteutuksesta vastaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitos. Projektia rahoittavat Tekesin ohella Kesko, Posti, Unilever ja Solteq. Projekti toteutetaan ajanjaksolla 1.1.2016–31.12.2017.